keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Virtuaalipuutarha: Ruoan alkuperä



Tyhjästäkö ruoka pöytään ilmestyy?

Hyvin tärkeä osa ruokakasvatusta on opettaa lapsille ruoan alkuperästä. Mistä ruoka okein tulee, miten se kasvaa, ketkä ovat ruoan valmistuksessa mukana.

Yksi tapa opettaa ruoan alkuperästä on antaa oppilaidqb kasvatettavaksi siemestä asti kasvi. Näin lapsi oppii ravinnon biologiset edellytykset ja joihinkin oppilaisiin voi syttyä kipinä elämän tutkimiseen muutoinkin.

Mutta pitkäksi talveksi yksi kasvi ei kuitenkaan riitä. Sen takia oppilaiden kanssa voi mennä tutustumaan puutarhoihin, viljelypalstoihin ja maatiloihin. Näin ruoantuotannon mittasuhde tulee oppilaille tutummaksi.

Lähiruoka on osa paikallisidentiteettiä

Asuinalueita reunustavat niin metsät, puistot kuin puutarhatkin. Ne ovat mukana luomassa omanlaistaan miljöötä ja identiteettiä asuinalueelleen. Millaisen ilmeen yhteinen viljelypalsta voisi luoda?

Puutarhurit ja maanviljelijät muokkaavat asuinseutunsa ilmettä mitä suurimmissa määrin, ja ihminen on mitä syö. Lähiruoka tuo toisiaan lähemmäksi tuottajan ja kuluttajan, ja siten myös halun ymmärtää ja auttaa toista ihmistä hänen elämässään. Aluksi vain on otettava ratkaiseva askel toiseen tutustumiseksi.

Pernon kartano

Paikallisidentiteetistä puhuttaessa Pansio-Pernossa erityisen maininna ansaitsee Pernon kartano. Kartano on aikahyppy paikallishistoriaan aina 1400-luvulle asti, joten kartanon avulla voi todellakin tutustua Pansio-Pernon historiaan ja sen monituisiin vaiheisiin. Suomen historia konkretisoituu sekin lähimaisemissa aivan uudella tavalla.

Lue lisää Pernon kartanosta Pernon Huolto OY:n sivuilta
Turun Sanomat - Pernon kellarissa Kekkonen joi sahtia


Palataan vielä kuitenkin koulumaailmaan. Opettaja on monelle oppilaalle roolimalli. Millaiset pienet teot voivat vaikuttaa oppilaisiin? Youtube-videossa on joitain esimerkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti