maanantai 30. kesäkuuta 2014

Anna lasten suunnitella!

Koulu keskellä korttelia -hankkeelle kävi hassusti toukokuun loppupuolella. Tilatulla bussilla tuotiin Pansion koulun ekaluokkalaisia viljelypalstalle, vaan bussipa katosi kesken kaiken eikä hakenutkaan vanhempia oppilaita. Onneksi sentään ekaluokkalaiset saatiin bussilla tuotua takaisin kouluun. Seuraavana keväänä toivon mukaan saadan kuljetukset pelittämään paremmin!

Mutta seuraavaa vuotta ajatellen olisi hyvä pohtia myös miten oppilaat saataisiin osallistettua paremmin istuttamiinsa kasveihin palstalla. Tässä on siis muutama ehdotus siitä, mitä oppilaat voivat tehdä!

1. Istutuspenkkien suunnittelu

Lasten mielikuvitus on rajaton. Sitä kannattaa siis hyödyntää ja antaa lasten suunnitella piirtäen tai muuten kuvataiteellisesti luonnostella istutussuunnitelma. Mitä istutuspenkeissä kasvaa, miltä ne näyttävät.

Oppilaiden voi antaa siis villisti suunnitella ehdotuksia, joita voi myöhemmin muokata ja rajata toteuttamiskelpoisiksi.

Opettaja voi myös alusta pitäen ohjeistaa oppilaita kertomalla esimerkiksi mitä kasveja tullaan istuttamaan ja miten suuri tila on käytettävissä.

Vaiko sittenkin tähden mallinen? Ja voisivatko kasvit olla spiraalina penkissä?
Istutuspenkin muodon lisäksi oppilaat voivat suunnitella miten se rajataan muusta palstasta erottuvaksi kokonaisuudeksi. Kivillä vai katkenneilla oksilla vai jollakin aivan muulla? Kenties Muumilaakson tarinoista tutuilla näkinkengillä?

Hyviä ohjeita löytyy myös Jukka Raition opinnäytetyöstä Kaupunkiviljely osana koulun toimintaa. Sieltä löytyy käytännön ohjeita siihen kuinka lapset voivat päättää mitä kasveja he haluavat istuttaa.

2. Istutuslaarin rakentaminen

Puukäsitöissä voidaan rakentaa istutuslaari tai laareja, jotka voidaan laittaa koulun pihalle. Rakennetaanko pari suurta laaria yhdessä vai monia pieniä erikseen, kas siinäpä on soveltamisen mahdollisuuksia!

Jälleen on myös mahdollista miettiä muotoja. Suorakulmioiden sijasta voidaan puusta rakentaa vaikka sakaraisia tähtiä, mikäli haastetta kaivataan, tai ihan vain kolmioitakin. Laarit voidaan myös maalata ulkopuolelta.

Istutuslaarien korkeus vaihtelee; eri kasveilla on erilaiset tarpeet. 70 senttimetriä voitaisiin pitää ihanteellisena, mikä voi olla aikamoinen työtaakka pienimmille.

3. Linnunpelättimen suunnittelu

Yhteisenä työtehtävänä oppilaille voi antaa linnunpelättimen suunnittelun. Jälleen on siis villin luovuuden aika kukoistaa! Eli kaikille vain tehtäväksi pelättimen luonnosteleminen ja suunnitteleminen.

Oppilaiden suunnitelmista valitaan paras tai parhaat toteutettaviksi. Opettaja jakaa työtehtävät parhaaksi katsomallaan tavalla oppilaiden kesken.

Léon Benettin Foundling Mick -teos.

Hyvä on myös muistaa laittaa jotakin auringon valossa välkkyviä osia pelättimeen, kuten vanhaa filmiä. Se kenties pelottaa lintuja enemmän kuin hurjinkaan gansterin kovanaama.

Vaan voihan linnunpelätin olla vaikka tällainen!


Mitä muuta lapset voivatkaan palstalle suunnitella? Tiedätkö sinä sen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti