maanantai 23. kesäkuuta 2014

Virtuaalipuutarha: lämpö

Kasvit vaativat muuan muassa lämpöä, valoa, vettä ja maaperästä ravinteita. Tämä on puhtaan teoreettista, mutta miten asian voisi opettaa käytännön keinoin lapselle, koulun oppilaalle?

Yksi keino opettaa kasvin kasvamisesta on antaa oppilaan kasvattaa itse oma kasvinsa, mieluiten jokin helppohoitoinen kuten herne tai yrtti. Oppilas voi istuttaa siemenen esimerkiksi juomalasiin tai pieneen ruukkuun ja siirtää sen myöhemmin maahan kasvamaan.

Kuva otettu Wikimedia commonsista. Käyttäjän Theornamentalistin kuva.

Kun kasvi on itämässä, voidaan samalla opettaa mihin kasvi tarvitsee lämpöä, ravinteita ja vettä. Taimen noustessa mullasta ylös voidaan taas kertoa valon, ilman merkityksestä sekä kaikista tärkeimmästä asiasta, yhteyttämisestä.

Kuva otettu Wikimedia commonsista. Käyttäjän Theornamentalistin kuva.

Mutta tämän kerran aiheena on kuitenkin lämpö.

Kasvin eri toiminnoilla on erilaiset optimilämpötilat eli ihanteelliset lämpötilat. Lämpötila vaikuttaa esimerkiksi yhteyttämiseen, hiilidioksidin hengittämiseen, veden ja ravinteiden ottoon.

Kun kasvin hengittäminen vaikeutuu, ravinteiden ja veden ottaminen vaatii enemmän energiaa. Tällöin myös kasvaminen hidastuu tai pysähtyy kokonaan.

Maan ja maaperän lämpö ovat elintärkeitä kasville. Juuret imevät vettä ja ravinteita, ne tarvitsevat lämpöä pystyäkseen työhönsä. Tämän takia monet kasvit istutetaan maahan keväällä lumen sulettua ja pakkasten hälvettyä.

Oppilaiden kanssa voi tehdä viljelypalstalla aistiharjoituksia maan lämpötilasta sekä siitä miltä multa tuntuu käsissä.

Kasvuolosuhteiden oppiminen laittaa jalat mukavasti maanpinnalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti